Jeg har et ønske om at bygge et damplokomotiv, og skulle det lykkes mig at nå så langt, skal det selvfølgelig være FFJ 34, som i dag er hos Limfjordsbanen, ligesom klædeskabet gør.

Konstruering af Frichs firkant fra 1934:

Da jeg startede på Frichs firkant, havde jeg regnet med at den kunne færdig gøres i løbet af 2013 og jeg kunne køre med den fra sæson start 2014, men jeg er blevet klogere.

Frichs firkant vil komme til at bestå af op til 2000 dele og alt skal hjemmelaves, det er kun elektronik, motor, kuglelejer, låse ringe, kæde og kædehjul der er købt alt andet har vi selv fremstillet, det er en lang proces, med mange tilpasninger.

Det største problem er at få en 5 akslet til at blive på sporet i kurver og sporskift, men det ser nu ud til at det er ved at lykkes.

Frichs firkant er monteret med 2 stk. 500 W motorer og vil senere blive koblet sammen med en godsvogn hvori der er en generator og yderligere 2 stk. 500 W motorer, det vil give toget en forholdsvis stor trækkraft.

Frichs firkant vil blive styret via en fjernstyring, således at den person der styrer toget vil side bagerst på togstammen, derfor vil toget blive udstyret med kamera i front, så man kan se hvad der sker foran toget og hvordan at signalerne står, så man f.eks. ikke kører over for et stop signal.

Disse oplysninger om original toget stammer fra www.jernbanen.dk:

ML 1208 Frichs 1934

  • Frichs 6 cyl. dieselmotor.
  • Dieselelektrisk.
  • Akselafstand 1,7 + 1,55 + 1,55 + 1,7 m.
  • Rejsegodsrum.
  • Udr. og oph. 1969. –

Se mere på: http://www.jernbanen.dk/pbane_main.php?s=133&g=m#sthash.CXTwk4yu.dpuf

Konstruering af Klædeskabet Breuer fra 1929:

Da jeg startede på at konstruere klædeskabet, havde jeg besluttet mig for at den skulle bygges af genbrugs materiale, for at bevise at det kunne lade sig gøre at bygge et tog uden de store omkostninger.

I første udkast blev den bygget med en gammel håndboremaskine som drivkraft.

Med håndboremaskinen kørte klædeskabet ca. 4 km/t. Med denne konstruktion kunne maskinen trække 2 voksne og 2 børn.

Den er nu ombygget med en 150W motor og kan køre ca. 6 km/t og kan stadig trække 2 voksne og 2 børn.

Da der er træk på alle 4 hjul har den god kontakt til skinnerne, den vejer ca. 35 kg. Så den har også en nogenlunde fornuftig vægt.

Der mangler en del finish, men det kommer hen af vejen.

På nuværende tidspunkt har den kun kostet os malingen og arbejdstiden, alt andet er genbrug.

Disse oplysninger om original toget stammer fra www.jernbanen.dk:

M 1207 Breuer 1929

  • Breuer 4 cyl. benzinmotor.
  • Fra 1948 Bedford 6 cyl. benzinmotor på 76 hk. Sæby 1957.
  • Fra 1959 Perkins dieselmotor på 75 hk.
  • Mekanisk gear. Akselafstand 2,7 m.
  • Solgt 1969 til Maskinfabrikken Toppenberg.
  • Solgt 1971 til DSB (bafd).
  • Solgt 1973 til DJK (LFB). Aalborg 1981-2012. –

Se mere på: http://www.jernbanen.dk/pbane_main.php?s=133&g=m#sthash.U3yI1gEU.dpuf

 

Og lidt om ønskemaskinen :-):

(FFJ) 34 Henschel 1916

  • Udvendige cylindre med rundglidere, udvendig Heusinger-styring, 2 Pop-sikkerhedsventiler, overheder sandkasse på kedelryg, skærm fra tender til førerhustag, vakuumbremse på maskine, skruebremse på tender.
  • Hensat 1953.
  • Hensat 1962-66 i Aså.
  • Solgt 1966 til Vesterkæret Skole.
  • Solgt 1973 til DJK.
  • Flyttet 16/6-73 til APB remisen i Aalborg.
  • Færdigrestaureret 31/7-82.
  • Aalborg 2002 –

Se mere på: http://www.jernbanen.dk/pbane_main.php?s=133&g=d#sthash.ecP3ClDw.dpuf

Eller

http://www.limfjordsbanen.dk